Pátek, 19 dubna, 2024

/

Co říká průzkum? Takový je vztah dětí ke zdravému životnímu stylu a stravování

Rychlé tempo životního stylu odvrací pozornost od nástrah, které s sebou přináší.

Na stravovací návyky ovlivňuje kromě domácího prostředí ve velké míře i vzdělávání na školách a jídlo podávané ve školních jídelnách a bufetech.
Skutečně zdravá škola o.z. se rozhodlo realizovat průzkum, jehož výsledky a zjištění budou nápomocné k budování vztahu k vyvážené a kvalitní stravě.

Na stravovací návyky ovlivňuje kromě domácího prostředí ve velké míře i vzdělávání na školách a jídlo podávané ve školních jídelnách a bufetech. Cílem průzkumu je pomáhat školám a doprovázet děti na cestě k lepšímu pochopení, jak jídlo a náš vztah k němu, může přispívat ke kvalitnímu a udržitelnému životu.

Průzkum se realizoval počátkem roku 2021 napříč celým Slovenská, sbírali se data od žáků z celého Slovenska tak, aby výsledky co nejlépe reprezentovaly slovenské děti ve věku od 11 do 18 let.

Co ukázaly výsledky průzkumu?
Dětem se upevňování zdraví spojuje zejména se sportem, procházkami, zdravém stravování i v pojídání ovoce a zeleniny. Průzkum ukázal, že tyto aktivity děti i reálné nejčastěji dodržují. No neuvědomují si propojení mezi sledováním televize na úkor trávení času venku.

dítě, strava, zdravá strava, talíř, zelenina
ČTĚTE VÍCE
Děti mají jíst „duhu“! Co dělat, když jisté potraviny odmítnou?
Největší problém dělá dětem minimalizace konzumace průmyslově zpracovaných potravin, fast foodu, sladkostí, slazených nápojů a dodatečné dosolování jídel, nedostatečná konzumace luštěnin a také konzumace ve spěchu.

Pokud mají děti problémy s identifikací zdravých elementů ve stravování, jde hlavně o proteinové doplňky, speciální stravovací režimy jako jsou diety, zda určení rozumné míry konzumace masa.

Z průzkumu vyplynulo, že děti, které nevěděli přesně identifikovat zdravé a nezdravé stravovací návyky jejich i mají o něco horší než děti, které je identifikovat věděli. Potvrzuje to fakt, že vzdělávání o jídle je nesmírně důležité, a mělo by být přirozenou součástí výchovně – vzdělávacího procesu.

Velkým potěšením bylo zjištění, že velká většina dětí projevila zájem o aktivity na škole podporující zdravý životní styl a stravování. Větší zájem mají děti, které již nyní vědí více o vyvážené stravě a zdravé výživě jako ty ostatní.

Znalosti, které děti během vyučování získávají o faktorech ovlivňujících zdraví, nebo aktivity, kterými škola podporuje zdravý životní styl svých žáků, stejně tak i jídlo, které školní jídelny nabízejí na obědy, svačinu či v bufetech, pomáhají vytvářet kulturu zdravého, udržitelného a plnohodnotného stravování a zároveň budovat zdravé návyky dětí.